Jääpurjetamine

Kaks “Optimisti” purjega laste jääpurjekat ehitati Tallinnas 1978. aastal, Eesti Raadio noortesaadete poisteklubi KOK tegevuse raames. See ristikujuline kahest lauast, istmekastist, jalatugedest ja vööris asuvast juhtimissüsteemist koosnev jääpurjekas sai hüüdnimeks “rist”. Neile pandi nimeks „Tõlpa“ ja „Mõnta“. 1979. aastal klubi poisid võistlesid nendega Harku järvel. Kahjuks nende kahe jääpurjeka ehitamisega piirdus Tallinnas “Optimisti” purje kasutamine laste jääpurjetamises.

Võttes aluseks „Optimist“ purjega kelkudel sõitjate küllaltki lühikest sõitmisperioodi, mis paremal juhul piirdub 7 – 8 aastaga ja järgnevat siirdumist „DN“ klassi, siis
1979. aastal projekteeris ja ehitas “Optimisti” purjega “DN” klassi jääpurjeka eeskujul laste jääpurjeka Tartu Kalevi Jahtklubi treener Valdeko Säre. Sama aasta detsembri esimestel päevadel katsetati jääpurjekat Saadjärve peegelsiledal jääl. Katsetuse tulemused ületasid igasugused lootused ja jääpurjekale pandi nimeks “Optiliug” (Optimist liugleb), klassimärgiga “OL”.

Juba 1980 aastal ehitati 5 jääpurjekat juurde. Järgnevatel aastatel täiendati koostöös Eesti nimekamate jääpurjetajate Ain Vilde, Vello Jürjo ja Helmut Leppikuga “OL” mõõtmeid ja kuju. 1988 aastal korraldas Nõukogude Liidu purje- ja veemootorspordi ajakiri „Katera I Jahtõ“ amatööride poolt koostatud projektidele konkursi, kus “Optiliug” sai esimese koha. Peale vastavasisulise artikli ja jooniste ilmumist eelnimetatud ajakirjas, leidis “OL” elavat vastukaja peale Nõukogude Liidu ka sotsialismimaades, eriti Poolas, kuhu konstruktor saatis jooniseid ja ehitusõpetusi.

1990 aastaks oli Eestis üksi Valdeko Säre treeningrühmades ehitatud 52 “OL”. Samal aastal esitati asjaosaliste soovitusel “OL” Eesti Jääpurjetamise liidule monotüübi staatuse saamiseks, milline ka samal aastal rahuldati ja kinnitati ehitus- ja mõõtmismäärused. Põhilised mõõtmed määrati pikkusena 2,8-3,0 m ja põiktala pikkuseks 2,0 m juhttallaga vööri all.

Kuna selleks ajaks oldi ehitatud ka teistsuguse kuju, konstruktsiooni ja materjaliga “Optimisti” purjega laste jääpurjekaid, otsustas Eesti Jääpurjetamiseliit võistlustel võistelda “OL” klassis ja “Vabaklassis”.


Käesoleval ajal, kui Eestis on ehitatud üle 100 “OL” ja muud tüüpi laste jääpurjekat, on rõõmustav tõdeda, et paljudes Põhja-Euroopa riikides, USA-s ja Kanadas on “Optiliug” leidnud head vastuvõttu uue nime all - „Ice Optimist“. On peetud hulgaliselt Euroopa-, maailma meistrivõistlusi ja muid rahvusvahelisi võistlusi.

 

 

 

 

---

Kolm esimest „DN“ jääpurjekat tõid 1976. aastal Tallinnast Tartusse Aavo Arro ja Valdeko Säre. 1993. aastal ehitasime klubis esimese „DN“ jääpurjeka. Sellest ajast tänaseni on klubi liikmed ehitanud viisteist DN-klassi jääpurjekat.

 

Treeningud ja võistlused toimuvad Saadjärvel, kus Tartu Kalevi jahtklubi on pakkunud meile ulualust. Eestis käime võistlemas Pärnus ja Haapsalus. Samuti mitmes Euroopa riigis, kus peetakse jääpurjetamisvõistlusi.